Case HSB Göteborg

Hisingenftw

Utmaning

De kommande åren byggs Göteborgs stadskärna ut och växer samman över Göta älv, och HSB Göteborg är en av aktörerna som gör detta möjligt. Det är på Hisingen som den mest spännande stadsutvecklingen nu sker i stadsdelarna Lindholmen, Kville, Ringön och Frihamnen. Men – det har länge funnits en negativ klang associerad till namnet Hisingen, som påverkat attityden till hela ön. Utmaningen var att nyansera den negativa och stereotypa bilden, lyfta fram kreativa människor och platser och skapa engagemang för platsen som göteborgarna tidigare kallat ”fel sida av älven”.

Hjälp HSB Göteborg att sälja nybyggda bostadsrätter på Hisingen under de närmaste femton åren.

Strategi

Människor som inte bor på Hisingen har förutfattade meningar om platsen och många pratar illa om den. Människor som bor på Hisingen gillar däremot platsen, men skäms för var de bor. Kan vi bekräfta den positiva känslan och skapa stolthet, så kommer det att smitta av sig.

För att skapa äkta engagemang måste vi väcka ett genuint intresse för innehållet i kommunikationen. Content marketing är ett kostnadseffektivt verktyg med stora möjligheter till PR och spridning i sociala media.

Lösning

Hisingenftw – en blogg med hög trovärdighet som fångar utvecklingen, breddar och förnyar bilden av Hisingen. Arbetet sker på ett redaktionellt genomtänkt sätt, med ett roligt, läsvärt och personligt innehåll som sticker ut och verkar opinionsbildande i lokala frågor.

Hisingenftw är också en Facebook-grupp där blogginläggen sprids till nära 3000 fans, och lätt kan delas och spridas. Det intressanta innehållet kan också lätt snappas upp av andra media.

Resultat

  • Innehåll från Hisingenftw citeras frekvent i såväl lokala medier som rikstäckande medier.
  • Bloggen har lyckats påverka debatten i politiska frågor och riktat ljuset mot Hisingens utveckling.
  • Hisingenftw har under flera års tid skapat stort engagemang bland läsare inte minst på sociala medier.
  • Sedan bloggen startade har HSB Göteborg byggt 398 nya lägenheter på Hisingen och sålt samtliga. Just nu byggs 89 nya lägenheter och ytterligare 145 är under planering. Lundby på Hisingen är idag Sveriges snabbast växande stadsdel sett till befolkning!
  • Bloggen har cirka 10 000 regelbundna läsare varje månad.
  • Samarbete med Direktpress Tidningen Hisingen som publicerat material från sajten för sin läsekrets.
  • Vinnare av Svenska Publishing-Priset 2014 i kategorin Bästa konsumentsajt.
  • Nominerad till Årets Hisingsprofil 2013.

Vill du veta mer - Hör av dig!

Vi kan ju inte skriva romaner om hur vi jobbar och tänker. Men vill du ha mer information om Welcom, vad vi gjort och vad vi skulle kunna göra för just dig? Fyll då i dina kontaktuppgifter i boxen. Därefter klickar du bara, så hör vi av oss så fort vi kan.