Aktuellt Frukostseminarium: Nästa steg i sociala medier
Nyheter 7 October, 2016

Frukostseminarium: Nästa steg i sociala medier

Det var ämnet för en fullsatt Welcomfrukost på Auktionsverket på Tredje Långgatan den 7 oktober. Med på scen fanns bland annat Patrycja Ekner som är globalt ansvarig för SKF:s sociala medier. Hon berättade att SKF sätter människan i centrum för sin kommunikation i sociala medier.

– Vi ser inte någon strategi eller våra produkter framför oss. Vi ser människan, pappan som sitter med sin dotter i knät och scrollar i sitt flöde. Där ska vi finnas för vår målgrupp med ett relevant budskap.

Welcoms senaste rekrytering, sociala medier-experten Robert Kalinagil, tog exempel från sin bakgrund på Ving.

– Med sociala medier kan vi ta in kundens upplevelser centralt i företaget och låta dem utveckla våra produkter tillsammans med oss.

Robert visade ett handfast exempel på hur en Vingresenär publicerade bilder på en rostig lekplats i Turkiet och klagade på säkerheten. Genom att snabbt fånga upp tråden, svara, koppla tillbaka till hotellchefen på plats, så kunde lekplatsen snabbt åtgärdas. Resultat blev en ny post på Facebook från kunden, som nu hyllade den snabba insatsen. Produktutveckling i all enkelhet, menade Robert.

Både Robert Kalinagil och Patrycja Ekner, som ansvarat för stora företags kommunikation, poängterade vikten av att kombinera ett strategiskt tänkande med att vara aktiv i sociala medier på ett ”hands-on”-sätt. Båda har själva jobbat med innehåll, med att möta kunder och svara på frågor i sociala medier.

– Det är viktigt att engagera alla på företaget i sociala medier-arbetet, sa Robert Kalinagil. Att delegera frågorna till ”facebook-teamet” håller inte. Och det är en fördel om den som ansvarar kan det ”nitty-gritty”-jobbet och inte bara tänker strategi.

IMG_8643Anders, Patrycja och Robert.

Under frågestunden kom frågan om hur man kan och bör engagera alla medarbetare i sociala medier. Vilka krav kan man till exempel ställa på att medarbetare använder sina egna sociala kanaler för att prata om företaget?

– På SKF har vi ett verktyg, Smarp, som ger medarbetarna ett smörgåsbord av innehåll om företaget som de kan sprida vidare i sina egna kanaler. På det sättet blir vi mindre beroende av att sponsra ut innehåll, sa Patrycja Ekner.

Robert Kalinagil på Welcom, som är flitigt anlitad föreläsare om sociala medier, kände igen frågeställningen.

– Arbeta med goda exempel. Det bästa är ju om dina medarbetare vill prata om jobbet på ett positivt sätt i sociala medier.

Så till frågan om hur företag kan ta nästa steg i sociala medier-arbetet?

– För oss på SKF är det content marketing som är framtiden. Att berätta historier, istället för att sälja produkter, sa Patrycja Ekner. Och vi ska skaffa verktyg för att lyssna av sociala medier för att bli bättre på att fånga upp händelser.

– Gör alla ansvariga för sociala medier-arbetet. Och uppmuntra människor att testa och våga misslyckas, sa Robert Kalinagil.

Kontakta Robert & Anders

RobertK

Account Director/Social Media Director – robert.kalinagil@welcom.se

Senior kommunikationskonsult anders.goliger@welcom.se


Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev 

Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev och få spaningar och inbjudningar till frukostseminarier och event kring kommunikation rakt ner i din brevlåda.



 * = du måste ange din epostadress