Aktuellt Hur använder ungdomar sociala medier?
Spaningar 15 December, 2016

Hur använder ungdomar sociala medier?

Att det är ungdomarna som styr användningen i sociala medier vet du redan. Men vad har hänt sedan vi lärde oss att Facebook är för alla +30 år och hur använder ungdomarna sociala medier idag? Vi träffade Hedda och Betty, båda 15 år gamla, och lärde oss mer om ungdomars sociala medier-vanor och tog reda på hur de ser på både nyheter och reklam i sociala medier.

Enligt den färska undersökningen Svenskarna och internet som kom ut i oktober 2016 använder 92 % av flickor mellan 17 och 19 år Snapchat varje dag. Det är smått otroliga siffror och få andra medier har samma genomslag i målgruppen.

Snapchat 11-17 år

Hedda och Betty, vilka sociala medier använder ni mest?
– Jag använder Snapchat, Instagram, Messenger och sen Facebook. På Facebook loggar jag mest in för att se om någon har ny profilbild, annars är jag inte inloggad så mycket, säger Hedda.

“På Facebook loggar jag mest in för att se om någon har ny profilbild”

– För mig är det nästan likadant men jag använder YouTube mer än vad jag använder Facebook. Egentligen får vi inte använda våra telefoner under lektionerna men jag loggar säkert in var 10:e minut på Snapchat, säger Betty.

“Vissa ungdomar har upp till tre Instagramkonton, publikt, privat och ett jätteprivat”

Trots Snapchats totala framfart är Instagram en kanal som fortfarande används flitigt av ungdomar och speciellt yngre tjejer. Det är inte ovanligt att ungdomar i högstadie- och gymnasieåldern har upp till tre konton på Instagram. Ett officiellt och publikt konto, ett privat konto för de närmsta vännerna och ibland ytterligare ett konto som är ännu mer privat för de allra bästa vännerna.

Instagram alla åldrar

Sedan Facebook genom Instagram på allvar tog upp kampen mot Snapchat med den nya funktionen Instagram Stories och bilder som försvinner har flera börjat publicera temporära filmer och bilder där men det är inte lika populärt hos ungdomarna.

– Instagram Stories är inte alls lika roligt som Snapchat. På Snapchat kan man göra så mycket mer, säger Hedda.

Att kunna kommunicera med en eller flera kompisar kommer alltid vara en viktig del av sociala medier. Av ungdomar mellan 12 och 15 år använder 59% Instant Messaging-tjänster varje dag och 89 % någon gång.

– Kik använde vi för två år sen, FB Messenger använder jag ibland men jag har många fler kompisar på Snapchat så det är där jag pratar mest. Ofta skickar jag snaps på mig själv när jag är glad, ledsen eller sur istället för att skriva, säger Hedda.

Förutom era vänner, vilka följer ni i sociala medier?
– Många följer de stora; Kardashians, Beyonce och Rihanna, och sen följer man många som är mindre kända men som man gillar, säger Betty.

Märker ni att kändisar ni följer i sociala medier ibland gör reklam för produkter eller tjänster?
– Ja, absolut. Man fattar direkt att det är reklam, oftast är de helt överdrivna och pratar jättepositivt om en produkt och då märker man att det är reklam, säger Hedda.

Hur får ni reda på nyheter?
– Oftast på Facebook tror jag, ibland läser jag tidningen om den ligger framme hemma på morgonen och sen googlar jag upp det på bussen till skolan, säger Hedda.

Sammanfattningsvis, ungdomar idag:

  • är superusers av Snapchat, 92 % av tjejer mellan 17 och 19 år använder det dagligen
  • har inte bara ett utan ibland upp till tre Instagramkonton, ett publikt, ett privat och ett jätteprivat
  • öppnar Snapchat så ofta som var 10:e minut
  • har Facebookkonton men kollar inte flödet så ofta, däremot används gruppfunktionen och Messenger flitigare
  • letar inte aktivt efter nyheter “Om det är tillräckligt intressant hittar nyheten mig”
  • följer kändisar som Kardashians, Beyonce och Rihanna

Vill du veta mer om digital kommunikation och sociala medier?

Kontakta Molly Mulder eller Robert Kalinagil på Welcom.


Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev 

Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev och få spaningar och inbjudningar till frukostseminarier och event kring kommunikation rakt ner i din brevlåda.



 * = du måste ange din epostadress