Aktuellt Sju trender som vänder upp och ner på mediebranschen
Spaningar 31 March, 2016

Sju trender som vänder upp och ner på mediebranschen

När tittade du på Rapport senast? Läste en morgontidning? Eller köpte en skiva? Våra medievanor har genomgått en revolution de senaste åren, och ändå är vi sannolikt bara i början av processen. Welcoms PR-konsult Anders Goliger har jobbat mitt i stormens öga, som redaktionschef på GP. De etablerade medieföretagen i världen har i många fall varit stabila i över 100 år, men möter nu en verklighet där hela deras existens står på spel. Annons- och prenumerationsintäkter flyttar till globala jättar som Facebook och Google.

I en trendspaning pekar Anders Goliger på sju trender som vänder upp och ner på mediernas – och många andra företags – verklighet.

  1. Flödet – ”är nyheten tillräckligt intressant så kommer den till mig”
  2. Nyhetsbegreppet – synen på vad som är en nyhet förändras
  3. Influencers – “varför ska Soran Ismail skriva en debattartikel på SVT? Han har nästan tio gånger så många följare själv”
  4. Nedslag – fokus på enskildheter istället för helhet
  5. Allt genast – ”ge mig en snabb sammanfattning”
  6. Medskapande – nördarnas revansch
  7. Peer to peer – “kan vi hjälpa varandra, så kommer vi att göra det”

Hur påverkas din verksamhet? Nyfiken på att höra mer? Hör av dig till oss och boka in en spaning med Anders!