Aktuellt Svenskarna och sociala medier 2016
Spaningar 13 October, 2016

Svenskarna och sociala medier 2016

Den årliga rapporten Svenskarna och Internet från Internetstiftelsen är alltid spännande läsning. Den tar pulsen på hur vi i Sverige använder internet i allmänhet och en del handlar om hur sociala medier används. Här kommer några av de mest intressanta delarna från undersökningen och här kan du läsa hela rapporten.

Sociala medier ångar på

chart

Användningen av sociala medier fortsätter öka, både andelen som säger sig “någon gång” använda sociala medier och de som anger att de använder sociala medier “dagligen”. Den dagliga användningen har ökat från 53% av svenskarna till 58% mellan 2015 och 2016. Det är inte bara andelen av svenskarna som använder sociala medier som har ökat utan även tiden som spenderas har ökat stort. De senaste 3 åren har användningen av sociala medier ökat med nästan 50%.

“Kvinnor spenderar 20% mer tid i sociala medier än män.”

Mindre publikt innehåll – mer messaging

Det publiceras mindre personligt innehåll på framförallt Facebook, vilket är ett allvarligt problem för Facebook som man försöker avhjälpa med uppmaningar att dela och nya funktioner. Istället är det kommunikationen i avskalade, dolda grupper eller nätverk som ökar. Du pratar om nästa skidresa i en Messenger-tråd, snappar ett dog-face till din kollega och delar en Instagrambild privat med dina följare. Värt att notera är att eposten står sig starkare än någonsin med 96 % av svenskarna som användare.

Snapchat och LinkedIn är lika stora men ack så olika

chart (1)

En likhet mellan Snapchat och LinkedIn är att ungefär lika många användare någon gång använder tjänsten, men där slutar det. Ingenting är så glasklart som att Snapchat används mest av Sveriges unga. I åldersgruppen 12-15 år är det smått otroliga 83 % som använder Snapchat någon gång. Bland tjejer 11-19 år är det över 91 % som använder Snapchat.

LinkedIn är på många sätt tvärtom, här är de främst äldre användare, åtminstone åldersspannet 26-65 år. Här är det dagliga användandet dessutom lågt och LinkedIn är ett av få sociala nätverk som män använder i större utsträckning än kvinnor.

“LinkedIns utmaning är att öka det dagliga användandet och engagemanget på plattformen.”

Twitter för en tynande tillvaro

chart (4)

Sedan undersökningen började mäta användningen av Twitter har det ökat, om än sakta varje år fram till 2016. Nu blir det extra tydligt att Twitter inte bara har svårt att rekrytera nya användare utan också har svårt att behålla de som tidigare använt tjänsten.

Instagram näst störst

chart (5)

Användningen av Instagram har ökat med 4 % från 2015 och nu använder 44 % av svenskarna Instagram någon gång och 26 % dagligen. Det är en stor användningskillnad mellan kön och i olika åldrar där den största användargruppen är unga kvinnor.

Vill du höra mer om trender i sociala medier eller förstå hur den digital utvecklingen förändrar förutsättningarna för din organisation eller ditt företag?

Kontakta Robert Kalinagil på Welcom, robert.kalinagil@welcom.se, @robgun eller 0706-18 10 55

Läs också:


Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev 

Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev och få spaningar och inbjudningar till frukostseminarier och event kring kommunikation rakt ner i din brevlåda.



 * = du måste ange din epostadress