Aktuellt Medieakademin presenterade Förtroendebarometern 2017
Nyheter 6 April, 2017

Medieakademin presenterade Förtroendebarometern 2017

Medieakademin är en institution i det svenska medielandskapet, och ligger bland annat bakom såväl Förtroendebarometern som Twitterbarometern. En av Welcoms seniora konsulter, Adam Wladis, är sedan många år ledamot av Medieakademin och är också en av personerna bakom Twitterbarometern.

Idag var det dags att presentera resultaten av årets Förtroendebarometer. För tjugoförsta året i rad avslöjades vilka varumärken, medier och institutioner vi litar på, och vilka vi misstror.

Den tydligaste förändringen sker i år i toppen av Förtroendebarometern. Allmänhetens förtroende för public service minskar kraftigt, när både SVT och SR tappar vardera sex procentenheter.

– Det är anmärkningsvärt att public service fortsätter att tappa i förtroende. Det sker en polarisering i samhället där vissa grupper ser medierna som en subjektiv part snarare än som oberoende granskare, säger Adam Wladis.

Ny ensam etta i Förtroendebarometern är Systembolaget med 70 procent, och upp på andra plats klättrar Universitet/högskolor med 65 procent.

Centern ökar med tio procent och har nu störst förtroende bland de politiska partierna. Moderaterna tappar däremot stort och minskar med hela 12 procentenheter.

MedieAkademins förtroendebarometer är sammanställd av Göteborgs universitet och Kantar Sifo.

Hela Förtroendebarometern 2017 hittar du här.