Aktuellt Welcomkreatörer vann Young Lions Sverige!
Nyheter 28 April, 2017

Welcomkreatörer vann Young Lions Sverige!

Thérese Bohlén-Kinn och Nina Friman utsågs i veckan till ”Sveriges vassaste unga kreatörer 2017”. Welcoms unga lejon tävlade i kategorin print och åker ner till den franska Rivieran i mitten på maj för att representera Sverige i den internationella tävlingen Cannes Young Lions. Nina och Thérese, hur kändes det att vinna tävlingen?

– Jag har tidigare tävlat mycket inom friidrott men det här är den mest betydelsefulla vinsten någonsin, det känns superhäftigt, säger Thérese, copywriter.

– Jag håller med, och för mig är det här är ett kvitto på att det vi gör och brinner för, kreativ verkshöjd, uppskattas, säger Nina Friman, art director.

Hur skapar man en kampanj som blir Sveriges bästa?

– Det gör man tillsammans! Helt enkelt genom en härlig mash-up av olika synsätt, ett öppet klimat och en aldrig sinande drivkraft om att göra bättre. Dessutom har vi fått ett stort stöd och förtroende från våra kollegor på Welcom. Det är så skönt att ha en byrå som visar att de verkligen tror på en, säger Therése.

Hur såg processen ut?

– Som alltid i en kreativ process kommer det en period där man inte bara tvivlar på idén, utan även på sig själv. Vi var nära att skrota hela bidraget och inte ställa upp i tävlingen, säger Therése.

– Vi la ner otroligt mycket tid på idéerna innan vi hittade rätt. Vår styrka är envisheten. Vi vägrar nöja oss med bara ”bra”, säger Nina.

Vinsten i Young Lions firades av hela kontoret med bubbel och kramar. Nu håller vi alla tummar vi har för att framgången ska fortsätta nere i Frankrike.

– Vi är självklart otroligt stolta över Therése och Nina. De har gjort ett fantastiskt jobb. Nu ser vi fram emot att låta dem tävla mot hela världens reklamkreatörer i Cannes, säger Joakim Brinkenberg, VD på Welcom.

Årets uppdragsgivare var Djurskyddet. Här kan ni hitta Nina och Theréses printannonser.

Juryns motivering:

“En annonsserie som förstår och flirtar med sin målgrupp. Trots den sorgliga verkligheten som många värjer sig mot lyckas de ändå nå fram med sitt budskap: att Djurskyddets styrka är att se bortom fasaderna och påverka på djupet. Juryn gillade också att manéret bröt mot det som vanligtvis görs för den här typen av organisationer. Vi är säkra på att det här teamet kommer att kunna leverera insiktsfulla, oväntade lösningar med ett grymt hantverk i Cannes. Grattis Nina Friman och Therése Bohlén-Kinn, Welcom”


Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev 

Anmäl dig till Welcoms nyhetsbrev och få spaningar och inbjudningar till frukostseminarier och event kring kommunikation rakt ner i din brevlåda.



 * = du måste ange din epostadress