Academedia

2020 – pågående

NYCKELFAKTORER FÖR FRAMGÅNG
  • + UX/UI
  • + AI-utveckling
  • + Kampanj

AcadeMedia är norra Europas största utbildningsaktör och äger flertalet skolor över hela Sverige, men också i Norge och Tyskland. Med ett massivt programutbud inom gymnasieutbildningar, erbjuder de massa valmöjligheter för ungdomar.

Att hitta rätt väg i djungeln

Det är inte lätt att vara femton år gammal: du måste passa in och sticka ut. Dessutom måste du också fatta ditt första vuxna beslut – att välja ett gymnasieprogram. AcadeMedia tror på förändring genom utbildning – det gör vi också. Det är där idén till den mest exakta gymnasievalet någonsin föddes.

Gymnasiekoll med Machine Learning

Ju mer data, desto bättre rekommendationer. Genom en Machine Learningsmotor samlade vi in tusentals elevers svar om intressen, framtidsdrömmar och gymnasieutbildning, vilket utgör grunden för testet på Gymnasiekoll.se. Med ett test som inte bara är noggrant utan även underhållande har vi fått svar från över 30 000 unga människor. Varje år ökar den siffran, vilket innebär att testet blir bättre med tiden.

Gör ett viktigt beslut mindre dramatiskt

Till skillnad från föräldrar, studievägledare och vänner har äldre individer en mer avslappnad syn på gymnasievalet, och de har kanske inte ens gått på gymnasiet själva. I vår kampanj tog en äldre person med hjälp av en elev att genomföra gymnasietestet. Den äldre personen fick insyn i hur svårt det kan vara att välja rätt. Men med rätt verktyg kan det faktiskt vara väldigt roligt att hitta rätt program.

Dela ditt resultat

För att hjälpa sina vänner att välja rätt gymnasieprogram skapade vi olika delningsfunktioner för att sprida sitt resultat på sociala medier. Tillsammans med Instagrams verktyg kan följare engagera sig med innehållet, rösta på vilket program som passar bäst och inspireras att göra testet själva.

Några ord om projektet från:

Amanda Ternblad

Att vara en del av skapandet av en helhetslösning från produkt till kampanj inom ett så viktigt område som utbildning var både utmanande och fängslande. Dessutom var användningen av avancerad teknik som Machine Learning otroligt lärorik både för oss och AcadeMedia. Det sammanfattar verkligen AcadeMedias slogan "Förändring genom utbildning".

NÄSTA PROJEKT?

Lagerhaus +

UX / Utveckling