#Deinfluencing
Med konsumtion som en röd tråd i sociala medier kommer nu en motrörelse. Deinfluencing har framför allt tagit fart på TikTok, främst av microinfluencers som delar med sig av vad ni inte borde köpa - i hopp om att undvika, eller i alla fall få sina följare att tänka till en extra gång innan ett köp. Rörelsen drivs främst av mindre beauty influencers som vill sparka uppåt mot den brist på transparens och medvetenhet de ser hos större profiler.
Mascara Gate
Trenden sammanfaller med MascaraGate, där TikTok-stjärnan och makeupartisten Mikayla Nogueira, blev anklagad för att göra reklam för L’Oréals mascara med lösögonfransar på för att visa det imponerande slutresultatet, utan att nämna det. Det starka community inom beauty rasade mot den falska marknadsföringen och menade att det var ett bakslag mot alla kreatörer och att deras förtroendet bland TikTok-användare stod på spel.

Från bästa till sämsta köp
Detta utlöste en antidot mot rekommenderade produkter och den ständiga uppmuntran att köpa nytt. Stora som små TikTokare, men även Instagram och Youtube-profiler skyr inga medel i vad de rekommenderar att inte köpa. De listar sina sämsta köp utifrån kriterier som förpackningsdesign, utseende, långvarighet och kvalitet m.m.
Helgar ändamålet medlen?
Även om tanken är god har det uppdagats flera fall där influencers inte gjort tillräckligt med research om produkterna de ratar. Brittiska Amelia Liana med 130 tusen följare på TikTok och 511 tusen på Instagram hamnade nyligen i hetluften när hon avrådde sina följare att köpa makeup-märket Rare beautys rouge på grund av hur kladdigt det blir när man öppnar förpackningen. TikTok-communityt var inte sena med att reagera och påminna Amelia om att förpackningen är designad för att de med funktionsvariationer enkelt ska kunna öppna hylsan. De påpekade hur viktigt det är att man gör sitt förarbete innan man dissar en produkt.
En kortlivad trend
Jessica Clifton, en hållbarhetskreatör som driver TikTok-kontot @impaectforgood_ tror inte trenden kommer bli särskilt långvarig eller kommer ha en stor inverkan på människors köpbeteende. Hon säger i en intervju med Huffpost: “TikTok-kulturen är för förtjust i produktrelaterade videor.” Men hon var fortfarande positiv till engagemanget och glad för den skillnad den kan göra för att minska masskonsumtionen, om så en liten.
En ulv i fårakläder
Andra menar att det är bara en ulv i fårakläder. Att det som influencer kallar “att göra samarbeten”, med andra ord använda relationen till sina följare för att kränga saker åt företag skiljer sig inte från deinfluecning. Det kommer bara i en annan skepnad. Att istället för att uppmuntra direkt till köp, paketerar man det med “köp inte den där, men den här istället” - ett slugt sätt att vinna förtroende först innan man presenterar uppmaningen att köpa något annat kort därefter.
Economy conscious content
Så må va, men vi ser också en ökning i economy conscious content - med andra ord ekonomiskt medvetet innehåll. Världsekonomin har ändrat målbilden för många företag som sett över kostnaderna och nu minskar sin marknadsföring. Men om man ska vara taktisk finns det ett fönster för att gå mot det sedvanliga innehållet vi ofta möts av på sociala medier.
Trender, inte minst på TikTok, tyder på att både varumärken och influencers kommer skapa mer kostnadsmedvetet innehåll och satsa på mer samarbeten inriktat på att spara och handla smartare.
Modebranschen tar största smällen
Detta resulterar också i att konsumenter skär ner på lyxprodukter, så som mode och inredning, upp till 50 % enligt pwc. Detta genererar troligtvis i att vi kommer att se färre modesamarbeten, och när vi gör det kommer det handla bl.a. om capsule wardrobes – alltså tips på hur man bygger en basgarderob med så få plagg som möjligt. Modeindustrin är där vi kommer se en påtaglig förändring i hur man marknadsför och samarbetar, inte minst vad det gäller de stora modehusen.
Trovärdighet är nyckeln
Så, vad har vi lärt oss? Att skala ner på samarbeten och vara mer selektiv med produkter man rekommenderar är bra ur ett miljö- och ett ekonomiperspektiv. MEN, gör din research innan du ratar en produkt och gör det utan att ersätta den med en annan - om du vill behålla trovärdighet som digital kreatör och vara en del av det långsiktiga målet att minska konsumtionen.