SIA Glass
/ 2020 - pågående
- + PR
- + SoMe
- + Design
- + Event
SIA Glass är ett familjeföretag som grundades 1961. All glass tillverkas i Sverige med kärlek till hantverket och omtanke för människa, djur och natur.
SIA Glass
Welcom hjälper SIA Glass med många slags PR-aktiveringar. Vi gör årliga rapporter för PR-ändamål för att visa att SIA Glass är ledande inom hållbar svensk livsmedelsproduktion, distribution och smakinnovation. Vi arbetar också med lanseringar av nya glassmaker, bland annat med utskick till influencers och medier för att nå ut till specifika målgrupper på sociala medier.
Glassbåten - ett ikoniskt original
Glassbåten är en ikonisk svensk glassfavorit som har producerats av SIA Glass sedan 1961, och även om andra försökt kopiera den finns det bara ett äkta original. För att uppmärksamma Glassbåten, gör vi på uppdrag av SIA Glass varje år en merchkollektion. Genom olika PR-aktiviteter lanseras kollektionen, exempelvis i tävlingsform eller via innehållsvänliga utskick till influencers.
Glassrapporten
Som pionjär på områden som smakinnovation och hållbarhet är SIA Glass en föregångare på den svenska glassmarknaden, och glassfabriken i halländska Slöinge har under många decennier därför satt sin prägel på den svenska glassmarknaden, och inte minst, på svenska folkets glassupplevelser. SIA Glass årliga glassrapport beskriver utvecklingen på glassmarknaden i Sverige genom aktuell försäljningsstatistik och spaningar. Dessutom brukar Glassrapporten innehålla resultat från statistiska undersökningar om vad svenska folket tycker i olika glassrelaterade frågor. Med dessa insikter om såväl den globala och svenska glassmarknaden samt framåtblickande trendspaningar visar SIA Glass inte bara sin position på den svenska glassmarknaden. Welcom hjälper SIA Glass i framtagandet av Glassrapporten från idé till textproduktion, design och mediebearbetning.
Lansering av glassnyheter
Det är vår ambition att skapa engagerande och effektiva PR-aktiviteter där vi på ett innovativt sätt kombinerar traditionell mediabearbetning med influencer-marknadsföring för att maximera effekten för våra kunder. När SIA Glass inför glassäsongen lanserar nya glassmaker är vi involverade genom riktade PR-utskick till medier och matskribenter. Ibland har vi arrangerat lanseringsevent där utvalda influencers bjudits in för att smaka på årets nyheter i en miljö vald för att skapa optimalt innehåll. Genom långsiktigt relationsbyggande och innehållsvänligt material har dessa events fått stor räckvidd och höga PR-värden.
Några ord om projektet från:
Adam Wladis
Teamet som arbetar med SIA Glass använder flera olika PR-verktyg vilket jobbet extra inspirerande. Vi skapar den mest kraftfulla kommunikationen när vi tillåter många olika lager av PR-aktiviteter att samexistera i ett projekt – på så vis ökar vi räckvidden och förbättrar innehållets kvalitet, och så blir ju vårt arbete mycket roligare – vilket alltid gynnar vår klient, som alltid är viktigast.