The Peak Fear Experiment
Liseberg / 2023
)
The Peak Fear Experiment var ett skräddarsytt event för två personer som lyckades nå ut och beröra miljoner människor runt om i världen.
Forskning visar att skräckfilm kan minska oro och ångest. Kan skräckupplevelser ha samma effekt? Vi bestämde oss för att utforska gränserna för skräckupplevelser och hitta den perfekta balansen mellan skräck och nöje.
Vi valde ut två personer som utsattes för sin värsta mardröm. Utifrån deltagarens egna rädslor skräddarsyddes en upplevelse som dramatiserades av Welcom, Liseberg och forskare från Recreational Fear Lab vid Aarhus Universitet i Danmark.
)
)
)
Projektet dokumenterades i en film som postades tillsammans med Recreational Fear Lab's rapport om experimentet och dess mätresultat.
Kampanjen genererade drygt 1600 ansökningar från 22 länder och 261 publiceringar i 26 länder.
Utmärkelser
Guld
Echo Awards Publishing, Entertainment, Media and Sports
European Excellence Awards Entertainment & Culture
Swedish Content Awards Resor och Nöjen
Publishingpriset Filmer som marknadsför besöksmål och evenemang
Silver
Swedish Content Awards Effekt och engagemang
Gyllene Hjulet Årets kreativa event
Diplom
PHNX Awards Strategy & Technique: Public Relations
Swedish Content Awards Rörligt B2C