Glassrapporten 2025

/ 2020 - pågående

NYCKELFAKTORER FÖR FRAMGÅNG
  • + PR
  • + SoMe
  • + Design
  • + Event

SIA Glass är ett familjeföretag som grundades 1961. All glass tillverkas i Sverige med kärlek till hantverket och omtanke för människa, djur och natur.

SIA Glass

Welcom hjälper SIA Glass med många slags PR-aktiveringar. Vi gör årliga rapporter för PR-ändamål för att visa att SIA Glass är ledande inom hållbar svensk livsmedelsproduktion, distribution och smakinnovation. Vi arbetar också med lanseringar av nya glassmaker, bland annat med utskick till influencers och medier för att nå ut till specifika målgrupper på sociala medier.

Glassbåten - ett ikoniskt original

Glassbåten är en ikonisk svensk glassfavorit som har producerats av SIA Glass sedan 1961, och även om andra försökt kopiera den finns det bara ett äkta original. För att uppmärksamma Glassbåten, gör vi på uppdrag av SIA Glass varje år en merchkollektion. Genom olika PR-aktiviteter lanseras kollektionen, exempelvis i tävlingsform eller via innehållsvänliga utskick till influencers.

Glassrapporten 2025

Svenska folket förknippar glassätande med känslor som njutning och att unna sig, och vi köper alltmer dyrare premiumglass, trots oroliga tider. Det framgår av Glassrapporten 2025 från SIA Glass AB, framtagen av oss på Welcom för femte året i rad, tillsammans med våra vänner på glassfabriken i halländska Slöinge.
Undersökningen om svenska folkets glassvanor gjordes av YouGov, och utöver en djupdykning i svenskarnas glassvanor innehåller rapporten statistik över glassförsäljningen från det gångna året samt framåtblickande trendspaningar.
Som pionjär på områden som smakinnovation och hållbarhet är SIA Glass en föregångare på den svenska glassmarknaden, och har under många decennier därför satt sin prägel på svenska folkets glassupplevelser. Glassrapporten 2025 görs med dessa insikter som grund och bidrar till att stärka varumärket och få genomslag i media.
Welcom hjälper SIA Glass i framtagandet av Glassrapporten från idé till textproduktion, design och mediebearbetning.

Lansering av glassnyheter

Det är vår ambition att skapa engagerande och effektiva PR-aktiviteter där vi på ett innovativt sätt kombinerar traditionell mediabearbetning med influencer-marknadsföring för att maximera effekten för våra kunder. När SIA Glass inför glassäsongen lanserar nya glassmaker är vi involverade genom riktade PR-utskick till medier och matskribenter. Ibland har vi arrangerat lanseringsevent där utvalda influencers bjudits in för att smaka på årets nyheter i en miljö vald för att skapa optimalt innehåll. Genom långsiktigt relationsbyggande och innehållsvänligt material har dessa events fått stor räckvidd och höga PR-värden.

Några ord om projektet från:

Adam Wladis

Teamet som arbetar med SIA Glass använder flera olika PR-verktyg vilket jobbet extra inspirerande. Vi skapar den mest kraftfulla kommunikationen när vi tillåter många olika lager av PR-aktiviteter att samexistera i ett projekt – på så vis ökar vi räckvidden och förbättrar innehållets kvalitet, och så blir ju vårt arbete mycket roligare – vilket alltid gynnar vår klient, som alltid är viktigast.