Liseberg

Halloween / 2018 – pågående

Nycklar till framgång
  • + PR
  • + Kampanj
  • + SoMe

Vi förflyttade kommunikationen från köpta medier till förtjänad media. Genom starka PR-idéer och samarbeten med media och influencers har vi ökat antalet besökare med 40%. Halloween på Liseberg är fullbokat, besökarna stannar längre och spenderar mer pengar. Parkbesökare till Halloween på Liseberg ökade med 135% under perioden 2018–2021.

Mys möter skräck - receptet på omedelbar framgång

Liseberg är Nordens största nöjespark. Sommaren på Liseberg är välkänd över hela landet. Men höstens Halloween på Liseberg hade bara funnits i några år och kännedomen var fortfarande låg när Welcom började arbeta med uppdraget 2018.

Vi identifierade tidigt två utmaningar. Halloween på Liseberg var fortfarande ett nytt fenomen. Vi hade också två viktiga målgrupper med helt olika intressen, ungdomar och barnfamiljer. Medan unga människor kittlades av skräck och gärna delade sin upplevelse med sin vänner, riskerade familjer med barn att stanna hemma.

Strategin var att kommunicera den övergripande upplevelsen med ett mysigt budskap om Halloween på Liseberg som skratt, åkturer och spänning för både unga och gamla i köpta kanaler. Medan vi i riktad kommunikation använde årets nya attraktion för att nå ungdomar och de som är intresserade av skräck via förtjänad media. För att nå igenom bruset krävdes något extra. Vi behövde hitta ett intressant sätt att locka tidningsredaktörer, samtidigt som vi skapade idéer som skulle få unga människor att vilja dela kommunikationen med sina vänner.

Cirkus Bisarr

År 2018 lanserade vi årets nya attraktion – Cirkus Bisarr – med en PR-driven kampanj vars huvudsyfte var att skapa rubriker i nyhetsmedier och därmed uppnå en snabb spridning i sociala medier.

Skogen

År 2019 lanserade vi Skogen med en influencer-driven kampanj.

Korthuset

År 2021 lanserade vi Korthuset med en debattsökande PR-kampanj och en influencerdriven aktivitet.

+ 40%

Besökare

+ 135%

Parkbesökare

Genom starka PR-idéer och samarbeten med media och influencers har vi ökat antalet besökare med 40%. Halloween på Liseberg är fullbokat, besökare stannar längre och spenderar mer pengar. Besöksantalet under Halloween på Liseberg ökade med 135% mellan 2018 och 2021.

Några ord om projektet från:

Andreas Larsson

Att vara en del av detta projekt har varit allt annat än skrämmande. Det är ett drömprojekt där kreativiteten har fått löpa fritt. Vilket självklart är mycket roligt och oerhört givande. Och när vi arbetar mot målet att göra Halloween på Liseberg till det bästa i sitt slag, finns det ingen anledning att hålla tillbaka och vara feg. Tvärtom, vi måste sticka ut. Vi måste våga balansera på gränsen till vad som faktiskt är okej. Och jag tycker att vi hittills har gjort ett riktigt bra jobb.