En studie i skräck

Liseberg / 2018–2023

Fem kampanjer som tar Halloween på Liseberg från att vara en lokal svensk företeelse till att uppfattas som världsledare inom halloween- och skräckupplevelser.

Liseberg är Nordens största nöjespark. Som sommarpark är Liseberg välkänt över hela landet. Men Halloween på Liseberg hade bara funnits i några år och kännedomen var fortfarande låg när vi började arbeta med uppdraget 2018.

Vi identifierade tidigt två utmaningar. Halloween på Liseberg var fortfarande ett nytt fenomen. Vi hade också två viktiga målgrupper med helt olika intressen, ungdomar och barnfamiljer.

Medan unga människor kittlades av skräck och gärna delade upplevelsen med sina vänner, riskerade familjer med barn att stanna hemma på grund av en, ofta ogrundad, oro över att det inte fanns aktiviteter för dem.

Strategin landade i att kommunicera den övergripande upplevelsen med ett mysigt budskap om Halloween på Liseberg som skratt, åkturer och spänning för både unga och gamla i breda, köpta kanaler.

Medan vi i riktad kommunikation använde årets nya skräckattraktion för att nå ungdomar och de som är intresserade av skräck via förtjänad media.

Vi behövde hitta ett intressant sätt att locka medierna att skriva och prata, samtidigt som vi skulle få unga människor att vilja dela kommunikationen med sina vänner.

Cirkus Bisarr / 2018

Censur är skräckens bästa vän och modern media lever på klick. Utifrån nyheten Cirkus Bisarr, ett skräckhus med galna clowner som rymt från en cirkus, skapade vi en trailer tydligt inspirerad av modern skräckfilm. Med ett noga kurerat innehåll räknade vi med att väcka censuren. Filmen blockades mycket riktigt snabbt av Youtube, vilket blev uppmärksammat i både traditionella och sociala medier.

Skogen / 2019

Med årets skräcknyhet Skogen som grund skapade vi en filmisk trailer med inspiration av “svenskt vildmarksdrama med övernaturliga inslag”. Vi bjöd in utvalda influencers att uppleva attraktionen. Utrustade med GoPro-kameror dokumenterade de sina upplevelser och delade allt i sociala medier.

Korthuset / 2021

Efter ett år av pandemi höll Liseberg öppet med restriktioner.

Årets attraktion, Korthuset, hade en seriemördande clown (utstött från Cirkus Bisarr) i huvudrollen. Med en mystisk, hotfull film och personliga inbjudningar där varje inbjudan bar mottagarens namn – skrivet i blod – nådde vi utvalda influencers. Och deras följare.

De 7 Dödssynderna / 2022

Årets skräckattraktion hette 7 och gestaltade de sju dödssynderna. Vi kartlade influencers liv på sociala medier och skapade personliga VIP-inbjudningar i form av fotoböcker med mottagarnas mest komprometterande innehåll. Kampanjen väckte debatt i såväl kristen media som lokalmedia och dagspress.

Peak Fear / 2023

Med The Peak Fear Experiment utmanade vi skräckentusiaster, erbjöd skrämmande underhållning och skapade banbrytande forskning inom underhållningsskräck och rädsla. Resultatet: ett projekt som fångade både publikens och medias intresse världen över.

Under perioden fördubblar Halloween på Liseberg omsättningen och når förtjänad uppmärksamhet till ett totalt PR-värde på cirka 1,2 miljarder kronor.

Utmärkelser

Guld
Echo Awards “The Peak Fear Experiment”
European Excellence Awards “The Peak Fear Experiment”
Swedish Content Awards “The Peak Fear Experiment”
Publishingpriset “The Peak Fear Experiment”
IAAPA Brass Ring “Deadly Sins”
Swedish Content Awards “Korthuset”
Publishingpriset “Korthuset”
Swedish Content Awards “Skogen”
European Excellence Awards “Halloween at Liseberg”
Golden Award of Montreaux “Cirkus Bisarr”
Guldnyckeln “Halloween på Liseberg”
Publishingpriset “Halloween på Liseberg”

Silver
Swedish Content Awards “The Peak Fear Experiment”
Gyllene Hjulet “The Peak Fear Experiment”
Swedish Content Awards Sociala Medier “Korthuset”
Swedish Content Awards Video B2C “Korthuset”
Guldnyckeln “Skogen”
Echo Awards “Halloween at Liseberg”
Lisbon PR Awards Digital & Mobile “Halloween at Liseberg”
Lisbon PR Awards Word of Mouth “Halloween at Liseberg”
Swedish Content Awards “Skogen”
Cannes Corporate Media & TV Awards “Cirkus Bisarr”

Brons
Echo Awards “The Forest”
Guldnyckeln “Skogen”

Diplom
PHNX Awards “The Peak Fear Experiment”
Cresta Awards “Halloween at Liseberg 2018–2023”
Swedish Content Awards “The Peak Fear Experiment”
European Excellence Awards Travel & Tourism “Deadly Sins”
European Excellence Awards Social Media “Deadly Sins”
PHNX Awards “Deadly Sins”
Lisbon PR Awards Digital & Mobile “The Forest”
Lisbon PR Awards Word of mouth “The Forest”
Epica Awards “Halloween at Liseberg”
100-wattaren “Halloween på Liseberg”
Guldnyckeln “Halloween på Liseberg”
Swedish Content Awards “Halloween på Liseberg”
Stora PR-priset “Cirkus Bisarr”
Spinn “Halloween på Liseberg”

Bästa digitala närvaro
Stora PR-priset “Cirkus Bisarr”